Zorgt jouw voeding ervoor dat je je down voelt?

Je herkent het vast wel. Je komt thuis van een zware dag en het enige wat je wilt, is die reep chocolade/bak ijs/zak chips uit de kast pakken en op de bank ploffen met je favoriete Netflix-serie. Voor je het doorhebt is de zak chips opeens al leeg. En als de zak dan leeg is, voel je je niet veel beter dan eerst. Herkenbaar? Ik doe dit in ieder geval wel vaak. Op het eerste gezicht is hier is hier niets mis mee, maar wat je misschien niet wist, is dat wat we op een dag eten veel invloed heeft op hoe we ons voelen. Uiteraard is algemeen bekend dat door gezonde voeding mensen zich fitter en vitaler voelen. Maar voeding heeft niet alleen op lichamelijk vlak invloed, maar ook invloed heeft op onze mentale gezondheid. 

De relatie tussen ongezonde voeding en onze mentale gezondheid 

Uit onderzoek gedaan onder 240.000 inwoners van Californië (International Journal of Food Sciences and Nutrition) blijkt dat er een groot verband bestaat tussen het consumeren van ongezonde voeding en het ervaren van psychologische klachten, in tegenstelling tot mensen met een gezonder voedingspatroon. Een voorbeeld hiervan is een conclusie die ook al in andere studies gevonden werd; namelijk dat een voedingspatroon waarin veel gefrituurde producten, een hoge hoeveelheid suiker en bewerkte granen op het menu staan, kan worden gelinkt aan het ontwikkelen van een depressie of depressieve gevoelens. De (ongezonde) voeding die we tot ons nemen heeft dus zeker invloed op onze mentale gesteldheid. Uit ander onderzoek blijkt dat bij mensen die lijden aan een depressie vaak te weinig foliumzuur, zink en vitamine B1, B6, B12 en vitamine D binnenkrijgen. Dit zijn vooral vitamines die zich bevinden in fruit, groente, melk en vlees. Zink vind je terug in vis en noten. 

Een verandering in ons voedingspatroon

Vroeger (in je oma’s tijd, toen alles naar zeggen nog veel beter was) bestond ons voedsel vooral uit natuurlijke ingrediënten, seizoensfruit -en groenten en het vlees kwam van dieren die op een natuurlijke manier waren grootgebracht. Maar tegenwoordig eten we steeds vaker bewerkte producten en voor het gemak gebruiken we veel pakjes-en-zakjes uit de supermarkt. Makkelijk en snel is het zeker, maar gezond is anders. In deze kant-en klaar producten zitten veel overbodige toevoegingen die ons lichaam niet nodig heeft.

Voedingsdagboek

Heb je het gevoel dat jouw mentale stemming beïnvloed wordt door de voeding die je op een dag tot je neemt? Dan kan het helpen om tijdelijk een voedingsdagboek bij te houden. In een voedingsdagboek noteer je wat je op een dag gegeten en gedronken hebt en kun je elke dag een kleine aantekening maken over je stemming. Als je het volhoudt om dit een tijdje achter elkaar in kaart te brengen, ontdek je wellicht een patroon van welke voedingsmiddelen een negatieve invloed hebben op jouw stemming. 

Je kunt hierna kijken of je de voedingsmiddelen die je stemming negatief beïnvloeden misschien kunt vervangen door voedingsmiddelen die je stemming juist positief beïnvloeden. 

Water me, baby

Te weinig drinken kan ervoor zorgen dat afvalstoffen slecht worden afgevoerd uit ons lichaam. Het is belangrijk om voldoende te drinken om zowel lichamelijke als psychische problemen te voorkomen. Probeer de richtlijn van 1,5 tot 2 liter water op een dag aan te houden. Als je het moeilijk vindt om zoveel water te drinken, probeer het dan voor jezelf wat aantrekkelijker te maken door een natuurlijk smaakje toe te voegen. Dit kun je doen door het toevoegen van fruit of verschillende spices. Zelf is water met sinaasappel en een kaneelstokje een van mijn favorieten. Ook is limoen met munt een lekkere combinatie. 

Laat de geraffineerde suikers wat vaker achterwege 

Geraffineerde suikers zitten in veel van onze voorbewerkte voedingsproducten. Geraffineerde suikers zijn niet alleen slecht voor de lijn, maar een voedingspatroon dat veel geraffineerde suikers bevat verergert ook de symptomen van een depressie. Er wordt vaak geadviseerd om niet meer dan 10 procent van je totale energie-inname op een dag te laten bestaan uit geraffineerde suikers. 

Tip: bekijk eens de gezonde recepten op emmahelmi.nl! Zelf heb ik de veganistische curry al een aantal keer gemaakt en elke keer als ik hem gegeten heb, voel ik me daarna supergoed en gezond 🙂

Je mentale gezondheid verbeteren door betere voeding? Het kan! Veel succes!

Ook leuk voor jou:

Geef een reactie

Sluit Menu