Het Monster Der Slapeloosheid

Slapeloosheid heeft veel verschillende oorzaken, zoals angst, stress of pijn. Wat de reden ook is; het is oneerlijk. Sommige mensen vallen meteen in slaap als hun hoofd het kussen dan ook maar aanraakt en blijven tot de volgende ochtend ver weg in dromenland, terwijl anderen moeten strijden voor slechts enkele uurtjes slaap. Zij moeten hopen dat ze het Monster Der Slapeloosheid deze avond kunnen verslaan. Ik ga je helpen dit monster te verslaan met handige tips tegen slapeloosheid die mij enorm hebben geholpen! Hieronder zie je een gedetailleerde afbeelding van het Monster Der Slapeloosheid:

monster der slapeloosheid

Elke nacht gaan mensen met slapeloosheid weer de strijd met het monster aan. Ook ik kwam elke avond weer aanzetten met een grote knuppel en een lichaam beschermd met het beste harnas in het koninkrijk, gezegend door de koning en betoverd met de meest krachtige magie! Helaas heeft het Monster Der Slapeloosheid vaak genoeg mijn knuppel afgepakt en mij zo met harnas en al de grond in geslagen als een whac-a-mole mol. Game over; ik lag weer een nacht wakker.

monster der slapeloosheid die me aanvalt met een knuppel

Elk monster heeft zijn zwaktes. Na met dit monster gevochten te hebben sinds mijn kindertijd kan ik je vertellen: ik heb aardig wat van zijn zwaktes ontdekt! Zoekt het monster der slapeloosheid jou ook steeds weer als slachtoffer op en ben je het he-le-maal zat om steeds weer helemaal kapot te worden gemaakt? Kom met me mee op avontuur en ik vertel je al mijn geheimen om dit meedogenloze monster te verslaan zodat je eindelijk naar het volgende level kan: dromenland.

1. Hou een ritme aan

Hoe laat ga jij naar bed en hoe laat sta jij op? Als je antwoord is: “tja, dat verschilt elke dag”, dan is dit zeker een goede tip voor jou als je last hebt van slapeloosheid. Je hebt hem misschien al weleens voorbij zien komen, maar weigerde waarschijnlijk voor lange tijd uit om deze tip uit te proberen. Als je in de avond nog veel dingen wilt doen en gewend bent om tussen één en vijf uur ‘s ochtends naar bed te gaan, is het hele ‘elke dag om 10 uur naar bed gaan en om zeven uur opstaan’ voorstel vast een beetje… vergezocht. Toch raad ik het je aan om deze tip voor je slapeloosheid uit te proberen. Natuurlijk kan je zelf bepalen hoe laat je je nest induikt en hoe laat je eruit stapt. Zolang je probeert te zorgen dat deze tijden elke dag vrijwel hetzelfde zijn, is je missie geslaagd!

elke dag om dezelfde tijd opstaan

2. Melatonine

Melatonine is een hormoon dat je lichaam in de avond aanmaakt om je moe te maken. Bij blauw licht wordt de productie van melatonine geremd. Daarom wordt het afgeraden om ‘s avonds nog op je mobiel of computer te zitten. Ga ik je nu vertellen om een paar uur voordat je gaat slapen niet meer naar beeldschermen te kijken? Nee. Ik wil geen haat-mail, want ik ben gevoelig. Ik heb een omweg voor je: een filter voor je mobiel of computer. Er zijn filters die blauwe kleuren wegfilteren door een oranje-achtige laag over je beeldscherm te gooien. Je hebt verschillende apps die zo’n functie aanbieden. Op mijn laptop gebruik ik de gratis applicatie f.lux. iPhones hebben automatisch al zo’n filter (night shift), maar een soortgelijke app die je kan downloaden voor Android is Twilight.

melatonine tegen slapeloosheid

Je hebt ook melatonine tabletten om extra melatonine binnen te krijgen. Zelf slik ik tabletten van 2 mg per dag, maar je hebt ze al vanaf 0,1 mg! Je hebt ook tabletten van 5 mg, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat de effectiviteit van melatonine na 2 mg niet echt meer omhoog gaat. Hoe dan ook, deze tabletten werken enorm goed voor mij! Dit is dan misschien ook wel mijn favoriet uit alle slapeloosheid tips die op het internet te vinden zijn! Melatonine zorgt ervoor dat ik (voor mijn doen) enorm snel in slaap val! Waar ik normaal gemiddeld zo’n vier uur over deed, lukt me nu in een klein uurtje, of soms zelfs binnen een half uur. Als je nog nooit melatonine hebt gebruikt, raad ik je aan om bij 0,1 mg te beginnen en langzaam omhoog te gaan om zo de juiste dosering voor jou te vinden.

3. Schrijf je gedachten op

gedachten opschrijven tegen slapeloosheid

Als ik probeer te slapen hoor ik de monsterlijke brullen van Het Monster Der Slapeloosheid al opkomen: ‘wat ga je morgen doen? Heb je over dit probleem al nagedacht? Hoe gaan we dat aanpakken? Welke mogelijkheden hebben we allemaal en wat zijn alle voor- en nadelen hiervan? Wat ga je morgen eten? Vergeet niet om nog dit en dat te doen hé! Wat nou als er iets vreselijks gebeurt! Wat doe je dan? Of als er iets geweldigs gebeurt? Oh, trouwens, wist je nog die ene keer toen je dat domme ding deed? Wanneer is die vriendin ook alweer jarig? Of is ze al jarig geweest? Heb je haar wel gefeliciteerd? Misschien moet je het even checken! Over checken gesproken, heb je je mail nog wel gecheckt?’ om maar een paar voorbeelden te noemen.

De laatste van mijn slapeloosheid tips: schrijf je gedachten op! Wat enorm helpt is om al de brullende gedachten op te schrijven en eventueel een to-do list te maken voor de volgende dag. Je kan hier een avondritueel van maken, maar je kan er ook voor kiezen om alleen dingen op te schrijven als ze je daadwerkelijk wakker houden.

monster der slapeloosheid verslagen

Je gedachten opschrijven in de ochtend is overigens ook een goede tip: 5 must-do’s om je dag goed te beginnen

Dit zijn mijn top-3 slapeloosheid tips om het monster te verslaan! Deze tips hou ik al zo’n jaar aan en ik slaap veel beter, gewoon zo’n acht uur per nacht! Hiervoor sliep ik regelmatig een nacht (of twee!) niet, of kreeg ik maar twee uur slaap.

slapeloosheid tips
Samenvatting
Het Monster Der Slapeloosheid
Naam van artikel
Het Monster Der Slapeloosheid
Beschrijving
Sommige mensen moeten strijden voor slechts enkele uurtjes slaap. Ik geef je tips die je helpen om "Het Monster Der Slapeloosheid" te verslaan.
Auteur
Uitgever
emmahelmi.nl
Logo uitgever

Ook leuk voor jou:

Deze post heeft 2 reacties

  1. Wat een super leuke tekeningen, die maken het lezen leuker!

Geef een reactie

Sluit Menu