planning maken
Health

Zo plan je écht goed!

Met plannen creëer je een overzicht van al je taken. Het geeft je rust. Iets waar velen in deze chaotische tijd naar streven.

Voor rust is plannen enorm belangrijk. Het is voor de één een worsteling, voor de ander a way of life. Zelf val ik nu in die tweede categorie, maar dat was vroeger wel anders. Ik zal je meer vertellen over hoe ik goed heb leren plannen en hoe dit mij heeft geholpen. Lees je mee?

Stresskip in opleiding!

Op de middelbare school gebruikte ik mijn agenda voor het inplannen van vakken en toetsen, maar verder gebruikte ik mijn agenda niet echt. Volgens mij zaten de to-do lijstjes vooral in mijn hoofd. Op het HBO veranderde dit. Er werd veel meer van me gevraagd. Ik had veel verschillende vakken en moest zelf indelen wanneer ik zou leren en opdrachten zou doen. Ik was zo gestrest voor tentamens dat ik plande dat ik in de eerste week van de nieuwe periode voor een bepaald vak het hele boek uit mijn hoofd zou leren. Maar natuurlijk lukte dit nooit. Je kunt niet tien hoofdstukken in één avond in je hoofd stampen. Ik begon vaak achter te lopen op mijn eigen planning en raakte hierdoor alleen maar méér in de stress. Op een gegeven moment had ik 5 verschillende agenda’s waarin ik al mijn verschillende acties uitzette.

Het werd me toen allemaal een beetje te veel. Ik ben naar een coach gegaan om te leren op een goede manier mijn week in te delen. Ik heb hier veel baat bij gehad en begon als een gek nieuwe planningen te maken. Ik begon het steeds leuker te vinden! Ik merkte dat ik ook echt daadwerkelijk mijn taken afkreeg op een dag. Dit voelde echt goed.

Het klinkt misschien suf, maar plannen is nu echt een passie voor me geworden. Ik vind het heerlijk om op een zondagavond met een wijntje erbij mijn planning voor de komende week uit te schrijven.  

In dit stuk ga ik je een aantal handvaten geven om op een goede manier te plannen. Probeer vooral van mijn fouten te leren! Want goed plannen kan echt een verschil maken, het kan een hoop rust in je hoofd scheppen. 

plannen

Kijk een week vooruit

Kijk één keer per week één week vooruit. Bijvoorbeeld op zondagavond; wat staat er komende week allemaal op de agenda? Welke doelen wil je behalen? Wat moet je allemaal doen? Je hoeft op dit moment nog niet alles per dag in te delen, maar zorg dat je een goed beeld hebt van wat je komende week kan verwachten. Schrijf alle taken voor de week bijvoorbeeld op in een uitwisbaar notitieboekje (lekker groen én overzichtelijk!).

Maak een dag van tevoren een plan voor de volgende dag

Denk aan het einde van je (werk)dag na over je werkzaamheden voor de volgende dag. Pak je algemene takenlijst er weer bij en maak nu een actielijst met realistische tijdsinschatting voor de volgende dag. Bij voorkeur schrijf je dit in hetzelfde notitieboekje, zodat alles overzichtelijk bij elkaar ligt.

Begin tijdens het plannen bij de belangrijkste doelen die je de volgende dag wilt behalen. Houd er rekening mee op een dag ook pauzes in te plannen! Kijk dus uit met een eindeloze to-do lijst voor een volgende dag. Dit werkt voor jezelf ook erg demotiverend. Probeer korte, heldere acties voor jezelf te formuleren die je de volgende dag gaat oppakken.

Maak gebruik van een “back-up dag

Dit is voor mij echt een life saving tip. Zelf houd ik bijvoorbeeld altijd de vrijdag helemaal vrij. Ik plan op vrijdag geen acties in, maar gebruik deze tijd echt om acties die de vorige dagen zijn blijven liggen op te pakken. Je hebt namelijk elke week wel een aantal taken die blijven liggen. In plaats van deze taken te verschuiven naar de volgende dag kun je ze doorschuiven naar je back-up dag. Hiermee voorkom je dat je na drie dagen nog bezig bent met een taak die twee dagen geleden af had moeten zijn, waardoor je huidige taken weer verschoven worden naar morgen.

Maak gebruik van een weekoverzicht

Gebruik een weekoverzicht met veel ruimte om hierin activiteiten en acties te zetten. Bundel al je afspraken, zowel werk als privé. Zelf gebruik ik een weekplanner waar ik per dag opschrijf welke afspraken ik heb staan. Ik gebruik verschillende highlighters om mijn afspraken te categoriseren. Al mijn werkbezoeken maak ik bijvoorbeeld geel en alle afspraken met vrienden en familie in mijn vrije tijd zijn blauw. Zo kan ik bijvoorbeeld op zondagavond in één oogopslag zien hoe mijn afspraken verdeeld zijn de komende week.

Houd rekening met je ritme

Houd er rekening mee dat je energieniveau op een dag wisselt. Wees daarom realistisch in de tijd die je indeelt voor een bepaalde taak. Natuurlijk denk je dat je dat rapport morgen wel in een halfuurtje even kunt typen. Maar door niet realistisch tijd in te plannen voor je activiteiten zorg je dat je aan het einde van de dag vaak lang niet zo veel gedaan hebt als wat je vooraf had bedacht. Dit is ook geen fijne manier om een dag af te sluiten. Zorg dat je realistische tijd uittrekt voor je activiteiten zodat je ze ook daadwerkelijk kunt afsluiten na een dag. En heb je tijd over, dan pak je vast een nieuwe taak op.

Begin op een dag met een vervelende taak

Je hebt altijd bepaalde taken op een dag waar je eigenlijk geen zin in hebt. Deze taken stel je het liefste uit naar morgen. Maar juist dit uitstelgedrag kan je heel erg remmen. Zorg dat je op een dag begint met de vervelende taak. Je moet je er even overheen zetten, maar geloof me: je dag wordt daarna alleen maar leuker omdat jij weet dat je die taak al hebt afgerond.

Wees je bewust van je afleidingen

Iedereen kent dit vast. Je bent hard aan het werk of aan het studeren en je neemt even een korte pauze. Je checkt even je social media. Voor je het weet heb je een uur zitten scrollen over je tijdlijn en is de motivatie voor het werk verdwenen. Daar is weer een uur van je kostbare tijd verloren gegaan. Zonde! Wat hier helpt zijn twee dingen. Ten eerste is het mogelijk om bepaalde sites tijdelijk voor jezelf te blokkeren (zoals Facebook, Youtube, netflix..). Je kunt de website dan tijdens het werken of studeren niet bezoeken.

Maar nog beter: probeer in je dag bepaalde tijdspanningen in te plannen waarin je écht aan het werk gaat. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je tussen twaalf en twee je mobiele telefoon uitzet en je écht bezig gaat met een bepaalde tijd. Wanneer je je écht twee uur focust op een taak zul je zien dat je heel wat bergen kunt verzetten. Nadat je de taak hebt afgerond zul je je een stuk beter voelen. Zorg dat je jezelf hierna ook beloont. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je na die twee uur een halfuur iets leuks kunt doen. Zo zorg je voor een goede verdeling tussen werk en ontspanning en voorkom je dat je een hele dag met een taak bezig bent omdat je ondertussen steeds afgeleid bent.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Natuurlijk zijn dit voorbeelden die ik zelf gebruik, ze hoeven niet per sé op jou van toepassing zijn. 

Heel veel succes met jouw eigen planning! 😉

One Comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *