Dit heb ik altijd in huis: mijn basis boodschappenlijstje

Kennen jullie de moeder van Shin-chan nog? De moeder van dit populaire karakter sloeg altijd álle koopjes in! Zij sloeg misschien een beetje door (het hele: ‘we hebben geen kat, maar ik heb toch kattenvoer gekocht, want het was in de uitverkoop’ scenario), maar de basis beheerste ze goed: wie zo goedkoop mogelijk wilt eten moet zo groots mogelijk inkopen! Ik vertel jullie wat ik altijd wel ergens in huis heb rondslingeren.

Als arme studente is mijn grootste knelpunt het kleine budget dat er overblijft voor eten. Om zoveel mogelijk uit dit kleine budget te halen, zorg ik ervoor dat ik thuis een goede basis heb liggen zodat ik mezelf niet te vaak in de supermarkt vind. Want wie komt er nou echt weer de supermarkt uit met alleen de producten waarvoor je naar de supermarkt bent gegaan? Ik niet, in ieder geval. Plots sta ik weer buiten met een zak chips, een paar appels, een reep chocola en een pak sinaasappelsap, terwijl ik eigenlijk alleen maar een trosje bananen wilde hebben.

Dit is wat ik altijd in huis heb:

Ontbijt, lunch en dranken

Ten eerste heb ik altijd koffie en thee in huis. Dit is, naast water, ook eigenlijk het enige wat ik drink! Daarnaast zorg ik dat ik altijd een soort ongezoete plantaardige melk in huis heb, vaak in kleine afzonderlijke pakjes. Anders moet ik vaak een nog halfvol pak weggooien. Ik gebruik de plantaardige melk niet om te drinken, maar om te gebruiken in recepten! Zo maak ik bijvoorbeeld super simpele, veganistische pannenkoeken op basis van plantaardige melk, appelmoes, meel en havermout! Wat me brengt naar de volgende drie dingen: appelmoes, meel en havermout. Appelmoes gebruik ik om eieren mee te vervangen in zoete recepten. Dat kan namelijk met appelmoes! Wat ik overhoud eet ik later als snack lekker op. Meel spreekt denk ik voor zich: toch wel handig als je iets wilt bakken of wanneer je een basissaus wilt maken, bijvoorbeeld voor lasagne. Havermout komt ook vaak van pas. Ik meng het met meel in bakrecepten, of maak simpelweg havermoutpap van de overgebleven plantaardige melk! Ik breng vaak mijn zoete gerechten op smaak met kaneel, vanillesuiker of pannenkoekenstroop. Dit heb ik dus ook altijd in huis! Wat ik eigenlijk ook altijd in huis heb, is een plantaardige yoghurt. Deze eet ik dan met wat (wal)noten, muesli en (diepvries) bessen of fruit wat op moet (vaak appels of bananen): deze staan ook op het basis-boodschappenlijstje! Als laatste voor de ontbijt-en-lunch-lijst: een soort (volkoren) crackers. Lekker lang houdbaar.

Avondeten

Qua avondeten heb ik altijd wel een soort pasta en rijst in huis. Daarnaast heb ik ook altijd tomatenpuree, blokjes tomaten in blik en bonen in blik in huis! Ook neem ik elke week nepvlees (vaak tempeh, daar wordt mijn vegetarische hart enorm blij van) en groenten mee. De groenten die ik in ieder geval bijna altijd meeneem, zijn komkommer en/of paprika’s. Dit zijn groenten die je makkelijk kan snacken, dus ook als ik dan een avondmaal heb met weinig groenten kan ik nog wat komkommer of paprika bijsnijden. Qua smaakmakers heb ik ik altijd knoflook, zout, peper en uien in huis. Simpel, ik weet het. Geen zorgen, andere smaakmakers zijn er ook, maar deze heb ik gewoon altijd in huis!

Samengevat heb ik dit dus altijd in huis:

  • koffie en thee
  • een soort plantaardige melk
  • appelmoes
  • meel
  • havermout
  • kaneel
  • vanillesuiker
  • pannenkoekenstroop
  • plantaardige yoghurt
  • (wal)noten
  • diepvries bessen
  • appels of bananen
  • volkoren crackers
  • pasta en rijst
  • een soort nep vlees (vaak tempeh)
  • een aantal groenten, naast komkommer of/en paprika’s
  • knoflook
  • zout en peper
  • uien
  • bonen in blik
  • tomatenpuree, tomatenblokjes in blik

Veel van deze dingen gaan lang mee, dus hoef ik maar af en toe opnieuw te kopen. Er zitten wel wat beperkt houdbare producten tussen (bijvoorbeeld de plantaardige melk en yoghurt), maar dat komt binnen een week vaak wel op! Wat staat er jouw basis boodschappenlijstje?

Ook leuk voor jou:

Geef een reactie

Sluit Menu