5 must-do’s om je dag goed te beginnen

Je hebt net de jackpot gewonnen en rijdt weg in je gloednieuwe droomauto terwijl een (knappe) man naast je je kleine chocolaatjes voert. Vervolgens hoor je uit het niets een enorm hard alarm, slingert van de weg en wordt wakker in je wel vertrouwde bed door je wekker (die als een ontploffende fluitketel heeft besloten je op agressieve wijze uit je slaap te halen). Je drukt nog een paar keer op snooze, in de hoop om nog even te kunnen genieten van je nieuwe auto en de chocola-voerende-hunk. Na de vijfde snooze moet je toch echt je bed uit, want eigenlijk ben je al te laat. Het was wéér geen relaxte ochtend. Maar hoe zorg je er nou voor dat je wél je dag goed begint? Hier zijn vijf tips!

1. Wees de haan voor

Ga vroeg je bed uit! Leg de hooivorken neer, alsjeblieft. Vroeg wakker worden is even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het enorm fijn. Ga geleidelijker vroeger naar bed en sta steeds iets eerder op, tot je je ideale tijd hebt gevonden. Als je vroeg wakker wordt heb je de tijd om allerlei dingen te doen (of juist niet)! Voor de meesten is wakker worden met een loeiende wekker nou eenmaal niet zo fijn. Daarom zal ook de tip ‘de wekker steeds wat vroeger zetten’ geen goede optie. Gelukkig is wakker worden zonder wekker ook een optie! Je kan ervoor kiezen om wakker te worden door licht; je ogen pikken dit licht op en sturen signalen naar je brein dat het tijd is om op te staan. Hou bijvoorbeeld je gordijnen als je gaat slapen (op een kiertje) open om zo door de ochtendzon wakker te worden. Is dit geen optie wegens nieuwsgierige buren of vervelende lantarenpalen? Investeer dan in een lichtwekker! Deze zorgt, net als de ochtendzon, ervoor dat het steeds iets lichter wordt in je kamer. Goedemorgen!

vroeg wakker worden, wekker

2. Vandaag wil ik…

Plan je dag! Als je je dag plant betekent het niet dat je geen spontaan persoon meer kan zijn. Je dag plannen houdt in dat je doelen voor jezelf vaststelt en jezelf zo motiveert. Je hoeft dus geen streng rooster vast te knopen aan je dag. Vaak staan delen van onze dagen al vast door bijvoorbeeld werk of school. Het is aan jou wat je met je vrije tijd doet. Je dag plannen kan in de ochtend, of voordat je ‘s avonds gaat slapen. Zelf doe ik het vaak in de ochtend. In het weekend schrijf ik het meestal op, maar doordeweeks ga ik vaak even met een kopje koffie rustig zitten (écht mijn dag goed beginnen doe ik met een lekkere kop koffie), denkend over wat ik wil gaan doen als ik aan het einde van die dag weer terugkom. Vaak zijn het wat simpele taken, zoals: als ik thuiskom, wil ik nog een halfuurtje studeren en de was doen.

to do list planner met potlood erbij

3. Trek je beenwarmers maar aan

Beweeg die stijve gewrichten! Ook voor de sport-haters onder ons (ik wijs naar mezelf) kunnen profiteren van wat beweging in de ochtend. Het laat het bloed stromen en warmt de spieren op. Een marathon lopen hoeft echt niet, maar een korte yogasessie of ochtendwandeling heeft al effect. Een paar minuten besteden aan rekken en strekken is zeker ook iets waar je de rest van de dag nog profijt van hebt! Alles zit bij mij zo vast als maar kan (mijn schouders zijn gemaakt van beton), maar ik merk zelf dat ik me de rest van de dag fijner voel als ik in de ochtend een korte yogasessie heb uitgevoerd.

relaxende yoga in de ochtend om de dag goed te beginnen

4. Tem de angsthaas

Dit is misschien wel mijn favoriet; geef je hoofd wat rust. Voor sommige is dit het lezen van een boek (ik lees nu: The Things You Can See Only When You Slow Down), voor anderen het volgen van een yoga video op YouTube of mediteren. Ik probeer zelf vaak tijd vrij te maken om even te mediteren met de app headspace. Ik voel me daarna altijd veel kalmer, wat voor mij, als professioneel angstig konijn, een wonder is. Een heel groot wonder. Als je in de ochtend tijd maakt voor wat rust, blijft dit gevoel de hele dag bij je.

meisje die relaxend een boek leest op bed

5. Verwen jezelf!

Interpreteer dit hoe je het wil interpreteren. Het is belangrijk dat je in de ochtend even wat tijd voor jezelf neemt. Ga rustig je hele huidverzorgingsroutine langs (ik ben de laatste tijd gek op rozenbottelolie!), kruip met een kop thee en een lekker ontbijt even onder een warme deken en kijk wat video’s uit je YouTube feed, lees rustig met een kopje koffie (of thee!) het laatste nieuws, neem een lekkere douche of doe gewoon even he-le-maal niks. Iedereen is anders, dus de invulling is aan jou!

meisje liggend op bed die helemaal niks doet en de dag relaxt en goed begint

Met deze tips kan je hopelijk je dag goed beginnen. Probeer regelmatig tijd vrij te maken aan het begin van je dag om deze vijf tips uit te voeren!

Ook leuk voor jou:

Deze post heeft 2 reacties

Geef een reactie

Sluit Menu